Print

свободната сцена на фокус

Материалът е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура" 

 

Поколение лоши деца

 

Театър „Реплика“ вече от няколко години се стреми да отправя реплики към травматични обществени явления през средствата на документалния театър. „Лоши деца“ с режисьор Благой Бойчев е от най-новите им представления и то взима на прицел нарастващата агресия в училище. Един проблем, през който се оглежда институцията на училището, ситуацията на учителите, на семейството, на децата, поведението на медиите... И все превратно се повдига въпросът кой е виновен, а еднозначен отговор няма. През силните истории и превъплъщения на актрисата Боряна Пенева спектакълът активно въвлича зрителите и от наблюдатели ги превръща в разсъждаващи и съпреживяващи съучастници. За „Лоши деца“ пише Илко Ганев.

Read more...
 
Print

 

свободната сцена на фокус

Материалът е изготвен с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура" 

 

„Кралят Елен” – трaгикомична театрална приказка в три действия по Карло Гоци


В изминаващата театрална година се заявиха няколко млади имена, които внесоха нова енергия в независимата сцена. Сред тях е целият творчески екип на „Кралят Елен“ с режисьор Анастасия Събева – представление, създадено с изключителен ентусиазъм и същевременно прецизност, витална креативност и разностранни изпълнителски умения на младите актьори, които сякаш отдавна не бяхме виждали. Резултатът е вълнуваща, забавна и неподправена романтична театрална приказка в добрите традиции на игровия театър. Повече
от Зорница Каменова.    

Read more...
 
Print

 свободната сцена на фокус

Новите дрехи на постмодерния танц

© Ian Douglas

 „Какво би се случило, ако постмодернистите в танца от Джъдсън Чърч се включат във воуг баловете в Харлем?“ На този въображаем експеримент, подет от едно от големите имена на съвременната танцова сцена – американския хореограф и изпълнител Тражал Харел, столичната публика стана свидетел в ДНК-Пространство за съвременен танц в края на м. ноември в рамките на програмата „Мигриращото тяло“ . Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)” е част от серия от представления на Харел под заглавието „Двайсет изгледа, или „Париж гори“[1] в Джъдсън Чърч“. Те изследват две много различни линии в съвременния танц, тръгващи от 60-те години в Ню Йорк: формализма и минимализма на постмодерния танц на Джъдсън Данс Тиътър, и пищността и перформативността на воугинг състезанията в Харлем, които заимстват от конвенциите на модните дефилета. Вместо да илюстрира една историческа фикция, Харел създава трета възможност, в която търси нови вдъхновения и посоки на развитие за съвременния танц, в които по неочакван начин реабилитира високата драма и емоционалността. Обърнахме се към Миряна Ташкова, която изследва на теория и практика воугинг културата, за да сподели своята перспектива на воугър към представлението.

Read more...
 
Print

свободната сцена на фокус

ПЪТЕШЕСТВИЕ ПРЕЗ НЕУЛОВИМОТО.

Eскизи върху Хрома

 

©Yoshikazu Inoue

Тази есен Международният фестивал за съвременен танц One Dance Week отбеляза в Пловдив десето юбилейно издание. Неговата програма съответстваше на тържествеността на повода и между 23 септември и 15 октомври представи едни от актуалните днес компании и събития на танцовата сцена. Българската публика за първи път се срещна с екстремната сюрреална естетика на белгийците Peeping Tom в „Майка“, с танцовата революция от Африка „Република Калкута“ с хореограф Серж Еме Кулибали (Буркина Фасо/ Белгия); видя и нашумелия след премиерата във Виена спектакъл-концерт „Скулптури“ на Иво Димчев с „непретенциозна хореография“ и провокативно декадентски жест. Светлозара Христова споделя своите впечатления от друго оригинално и силно присъствие на фестивала – японския спектакъл „Хрома“ с хореограф Широ Такатани. Той е вдъхновен от книгата на режисьора Дерек Джарман „Хрома: Книга на цветовете“ и изгражда на сцената своеобразен танц на светлина и сенки с въздействаща дигитална сценография. 

Read more...
 
Print

 свободната сцена на фокус

ТЕАТЪРЪТ КАТО ПРЕЖИВЯВАНЕ НА ВЪЗПРИЯТИЯТА

©Wonge Bergmann

 

 Немският композитор и режисьор Хайнер Гьобелс (р. 1952) е от най-значимите новатори в съвременната музикална и театрална сцена. Сред емблематичните му представления са "Ou bien le débarquement désastreux" (Или злополучно приземяване), "Schwarz auf Weiss" (Черно на бяло), създадено с 18 музиканта от Ensemble Modern, "Max Black" (Макс Блек), "Hashirigaki" (Хаширигаки) по текстове на Гертруд Стайн, Eraritjaritjaka, представлението без актьори "Stifters Dinge" (Нещата на Щифтер) с отправна точка литературата на писателя Алберт Щифтер и др. Между 2012-2014 г. Гьобелс е артистичен директор на Рурското триенале Ruhrtriennale за изкуства в Германия. От 1999 г. той преподава в Института за приложно театрознание към Университета в Гисен. Хайнер Гьобелс беше специален гост на седмото издание на АСТ Фестивала за свободен театър, което се проведе между 11-17 ноември в София. Представяме ви интервю с него на Ангелина Георгиева.

Read more...
 
More Articles...
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 Next > End >>

Page 3 of 5
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Bulgaria License.