Print

 

Mila Iskrenova

 Мила Искренова: Моята позиция е  крайно  индивидуалистична

Историята на съвременния танц в България е все още  неразказана, недокументирана и ненаписана. Досега тя е предимно история на отделни индивидуалности, за които полагането на основите му представлявал  различният, личен и дързък избор.  Хореографът Мила Искренова разказва за своя път в съвременния танц и неговото развитие в разговор с участници на семинара по критическо писане за съвременен танц в рамките на Sofia Dance Week 2008.

Read more...
 
Print

 За границите и свободата в танца

       

 © David Bergé                                                          

Връщаме се към изминалия през лятото 25. международен танцов фестивал ImPulsTanz

(10 юли – 10 август 2008) във Виена, за да обърнем внимание на една нова дългосрочна инициатива  - Jardin d’Europe, стартирала в неговите рамки, от която се очаква да произведе интересни и значими фактори и резултати. Тя включва новоучредената европейска награда за млади хореографи в областта на съвременния танц Prix Jardin d’Europe. За нея бяха номинирани 12 продукции, селекционирани от Криста Шпат, и представени в традиционната и разширена програма на фестивала за  млади хореографи [8:tension]+ Young Choreographers’ Series. Нейно жури бяха млади танцови критици и теоретици, участници  в другия проект към Jardin d’Europe - семинарната програма Critical Endeavour. Интервю с Ани Васева – член на журито.

 

Read more...
 
Print

Искам да работя със свободата на художник

 Интервю с Десислава Шпатова

"Опасни връзки", 1999                                         "Психоза 4:48", 2005

Десислава Шпатова е един от интересните български режисьори, които не ползват театъра като медиа за пренасяне на мощни лични послания, а като предизвикателство на средата, в която се срещат нагласите на текста, актьорите, сценографията, музикалната картина, осветлението. Тя се вслушва в различните преносители на смисли в представлението, като се опитва демократично да организира тяхната свободна изява, без да ги подчинява едни на други. Затова и е трудно да се определи единен център в постановките й, през който да се разплете цялата система от значения. Провокирането и удържането на полифонията от гласове е нейната проникновена работа в представлението.  

 

Read more...
 
Print

Може би на пръв поглед изглежда странно да откриваме сайта на платформа „Нови драматургии” с представление по класически текст, какъвто е „Илюзията”, и то от най-нормативната епоха – класицизма, чиято премиера е последното събитие на емблемата на театралната традиция „Комеди Франсез”. Но този жест има своите причини:

Представлението перформира формата и смислите на класическия текст, което го прави ясен и четим пример на актуалното „преместване” от линеарната, статична логика на означаването в композицията и репрезентацията (пространствено и смислово) към логиката на множествеността и „номадското”.

Представлението е на режисьора Галин Стоев, който до голяма степен олицетворява ново-драматургичните театрални опити в българския контекст.

Фактът, че и институция като „Комеди Франсез” допуска и високо признава подобни театрални жестове, прави „новите драматургии” още по-значими в тяхната неизбежност и закономерност – на отражение на динамичната и разпръсната съвременност. Този сайт ще се занимава с виртуалното им представяне, изследване и коментиране.

От Редакторите

                                                        

Да покажеш "Илюзията" днес е като да създадеш парадокс, чрез който си едновременно почтителен и нагъл

  Галин Стоев

illusion

  На 6, 7 и 8 декември на сцена „Ришельо” в най-авторитетната театрална институция на Франция „Комеди Франсез” се случи премиерата на спектакъла на Галин Стоев „Комическа илюзия” по текста на Пиер Корней. На премиерните представления присъстваха трупата на театъра, актьори от цяла Европа, с които Галин Стоев е работил, селекционери, критици и директори на театри, сред които Роман Должански, Никол Готие, Серж Ронгони и др.

  

Read more...
 
Print

"Илюзията" : интервюта

Галин Стоев: Да разглеждаш космоса под микроскоп    

Първото ти представление по „Илюзията” се случва в много важно преломно време за България и то се превръща в театралната емблема на този социален, естетически, символен и пр. обрат. То до голяма степен ти дава ключа – както за избора на текста, така и за начина на неговото четене. Как се случва това в голямата институция Комеди Франсез - еманация на културната традиция в една развита богата държава, където Корней е самата традиция и богатство?

Двата опита върху „Илюзията” са разделени от 17 години. Българският вариант не познаваше никакви рестрикции по отношение на традицията, водеха ни свободата на творческото въобръжение и липсата на каквато и да било рутина при прочита на текста.

Read more...
 
Print

Ханс-Тис Леман: Театърът след драмата         

За Ханс-Тис Леман - професор от университет „Й. В. фон Гьоте” във Франкфурт на Майн, един от основателите на Институт за приложно театрознание в Гисен, гостуващ професор в редица европейски и световни университети - задачата на теорията е да дава понятията за явленията. През 1999 г. излизат 500-те страници на панорамното му изследване „Постдраматичният театър”. На него веднага се възлагат  надеждите да даде отговори на потребността за нова теория на съвременния театър и книгата му се превръща във все по-малко оспорвано и все по-утвърдително приемано събитие в световната театрална наука и практика.

Read more...
 
Print

Рок Вевар: Мисленето изисква смелост и талант

 

В рамките на фестивала Sofia Dance Week се проведе семинар „Критическо писане за съвременен танц” (23 – 25 септември), организиран в партньорство с платформа „Нови драматургии” и със съдействието на Министерство на външните работи и НАТФИЗ ”Кр. Сарафов. Водещ на семинара беше Рок Вевар (1973, Словения). Критик, теоретик и публицист, Рок Вевар работи предимно в сферата на изпълнителските изкуства: класически и съвременен театър и танц, пърформанс арт и др. Той е автор във водещи словенски и международни издания, лектор на множество международни семинари по теория, критика и драматургия на съвременния театър и танц.
Read more...
 
Print

 

 

ROLLENDE ROAD SCHAU – Evroremont на Рене Полеш 

Край езерото в квартал „Дружба” паркират два червени камион с надпис RRS. Трансформират се в сценични платформи и в продължение на три дни на тях се разиграва нещо, което досега там не е виждано и носи странното заглавие „Пабло във филиала на Плюс”.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 Next > End >>

Page 6 of 6
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Bulgaria License.