Print

Ирина Йонеску: Мисията на Фестивала за независим театър „Undercloud“ е да насърчава иновативния език и експериментите в театъра

Между 22 – 31 август 2015 в Букурещ (Румъния) се случи 8-мото издание на Фестивала за независим театър „Undercloud. Албена Тагарева се срещна с неговия програматор Ирина Йонеску, за да й разкаже за пътя на утвърждаване на фестивала от 2008 г. насам, за това как развива местната артистична сцена и своите публики и как се стреми да играе по-активна роля за европейския независим театър.

Каква е функцията на фестивала „Undercloud“ за независимата сцена в Румъния?

Независимата сцена в Румъния е много активна и в последните години става все по-голяма. Фестивалът „Undercloud“ имаше за цел да създаде платформа за независими компании, където артистите, работещи в тази сфера, да могат ясно да изразяват позициите си и да се сравняват едни с други. През 2014 г. ние разширихме програмата, като включихме различни уъркшопи, насочени към млади артисти. По този начин искахме да подпомогнем тяхното израстване. Темите им са най-различни. Включихме уъркшопи за това как артистите могат да подобрят своята самореклама, за методи за финансиране на независими проекти и т.н. Също така фестивалът предлага възможност и на много млади хора да се запознаят с театралния свят отблизо и да преоткрият доброволчеството. Ние включваме в организацията на събитието много доброволци. През 2014 г. „Undercloud“ се превърна в международен фестивал, като поканихме няколко европейски представления, но също така и селекционери и театрални директори от Европа. В следващите години възнамеряваме да увеличим броя на европейските продукции в програмата си. Стремежът ни е да превърнем форума във важна европейска платформа за независим театър. През 2014 г. част от програмата ни бяха спектакли от Великобритания, Франция и Унгария. На тазгодишното издание имахме гостуващи представления от Молдова, Израел и Великобритания. Успехът му ни кара да разработим още по-усилено тази посока и да предлагаме на румънската публика все по-интересни европейски експериментални представления. Към момента Европа е нашият основен фокус, но оставаме отворени и за интересни експерименти, случващи се и извън нейните граници. Мисията на фестивала е да насърчава иновативния език и експериментите в театъра.

Какъв беше фестивалът в началото и какъв е сега?

Започнахме през 2008 г. като платформа, промотираща най-доброто от независимата сцена. В самото си начало „Undercloud“ беше всъщност конкурс. С течение на годините, след като се разви, фестивалът стана показател за качество на независимите продукции. Наградените представления моментално постигаха касов успех. Билетите се разпродаваха с невероятна скорост. „Undercloud“ успешно съчетава добре познати артисти със смелостта  на новото поколение и неговото желание да експериментира. Първото международно издание позволи на местните артисти да се съизмерят и да „сверят часовниците си”. Другите европейски фестивали също са източник на вдъхновение за нас. Членове на екипа ни често са гости на подобни форуми, за да канят независими изпълнители от чужбина да покажат своята продукция тук. Бихме искали да засилим международния акцент, за да играем по-активна роля в развитието на европейския независим театър.

Ирина Йонеску ©Undercloud                                Taзи година селектираните румънски представления са само от Букурещ. Какво се корени в това решение?irina jonescu

Като цяло сцената е много активна, но за момента нашите усилия са насочени в развитието на местната общност от артисти. Фестивалът израсна от локален до международен, но за момента националните ни връзки не са така силни, защото има и друг фестивал, който е с национален фокус. Целта ни е да акцентираме върху качествените спектакли, които се реализират в града. Също така се опитваме да работим за осъществяването на международни партньорства, за да можем да развиваме нашата аудитория.

Какъв е принципът на селекцията?

На първо място, разбира се, е иновативността на спектакъла и неговото качество. Относно международната селекция, критериите ни са спектакълът да е изграден върху съвременен текст и актьорската игра да е на добро професионално ниво. Програмата на „Undercloud“ винаги залага на различни спектакли, които обаче не оставят публиката безучастна към случващото се. Например, един от много важните ни акценти на миналогодишното издание беше представлението на британския режисьор Рамин Грей  (Ramin Gray) „Слепият Хамлет” по пиесата на иранския писател Насим Солейманпур. Спектакълът се състоеше от диктофон и техник, който трябваше да сглоби историята с помощта на публиката. Нямаше нито един актьор, участваха единствено зрителите. Подобни представления дават възможност на аудиторията ни да види какво означава да бъдеш актьор.                                                                                                                                           

Фестивалът се случва в Музея на селото. Защо решихте да програмирате всички представления на едно място?

Undercloud не е обичаен фестивал. В музея ние използваме три различни пространства за представяне на спектакли, както и градината. Това е една малко нетрадиционна концепция, в която музеят се превръща в остров на театралното изкуство в последните дни на лятото. Атмосферата е изключително приятна, хората се събират в градината преди и след представленията и се образува една общност.

Какви са позитивите и негативите от това?

Не ми допада единствено фактът, че се налага да програмираме някои от събитията паралелно, но единствено така можем да сместим всичко в дните на фестивала. От друга страна, много хора ни посещават и няма как цялата програма да е последователна. През годините „Undercloud успя да отгледа своя собствена публика. Както артистите, така и зрителите ни са отворени към новите театрални преживявания, ситуирани извън черната кутия. До момента ние сме се съсредоточили да привличаме жителите на Букурещ, но съм сигурна, че ще започнем да привличаме и международна публика. Въпреки всичко „Undercloud си остава запазена марка на града.

Имате ли специални маркетингови стратегии, които да ви помагат в привличането на публика?

Тази година постигнахме едно много специално партньорство с Райфайзен банк - за всеки закупен билет с кредитна карта на банката, ние даваме втори безплатно. Също така от 2011 г. започнахме мащабна доброволческа програма, която развивахме постепенно и в момента имаме над 50 души доброволци, което е от голямо значение и за популяризацията на фестивала. Няма как да не спомена, че „Undercloud е удостоен с лейбъла EFFEЕвропа за фестивалите, Фестивалите за Европа (Europe for Festivals, Festivals for Europe). Изключително горди сме от това признание.

Каква ще бъде целта ви за следващото издание?

Ще трябва да решим какъв да бъде международният фокус за догодина, след което ще поканим няколко представления от независимата сцена на съответната страна. Не искаме да увеличаваме мащаба на фестивала, а в този формат да продължим да изненадваме нашата публика със специални спектакли.

 

Албена Тагарева

 

Ирина Йонеску е театровед и културен оператор с над 15-годишен опит в различни културни организации. В момента работи в Националния културен институт на Румъния, също така е гост-преподавател в Националния университет за театър и кино в Букурещ и в Университета по изкуства в Таргу – Муреш (Трансилвания). 

 

 
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 2.5 Bulgaria License.